Open huizen dag 29 september 2012
10 SEPTEMBER 2012

Speciaal bedoeld om de puntjes op de “i” de zetten voor de Open huizen dag van 29 september kan ik als verkoopstyliste u een goed beeld geven van de eventuele problemen/tekortkomingen van de woning. U krijgt in een kort bezoek van maximaal een uur handige tips, adviezen en oplossingen aangedragen om uw woning zo optimaal mogelijk te presenteren. Wilt u weten wat de mogelijkheden zijn en wilt u graag dat uw woning opvalt op de open huizen dag neem dan contact met mij op.

 

Was will das Weib?
28 SEPTEMBER 2011

Uit onderzoek blijkt dat vrouwen in 91 procent van de gevallen de beslissing nemen over de koop van een huis, aldus psycholoog Maud Ebbekink. Voor alle mensen die hun huis maar niet kwijtraken: vergeet de man, hoe overtuig je háár?

Het begint al bij de fotopresentatie. Of eigenlijk: het begint júist bij de fotopresentatie. De Haagse verkoopstilistes Gigi Loman en Arlette Dinsbach van More2Sell zeggen: ‘Wij merken dat vrouwen de voorselectie maken. Zij kijken op Funda.nl, zij bepalen wat leuk genoeg is om in het echt te gaan bekijken. De man krijgt alleen hun selectie te zien. Als jouw huis daar al niet tussenzit, kun je het wel vergeten.’

Loman en Dinsbach zijn zussen en doen de styling van te koop staande huizen, ‘van driehoog-achter tot vrijstaand pand’. Ze zijn net bezig met de restyling van een Haagse kamer-en-suite in het Statenkwartier (‘achterin maken we een tuinkamer met een knus en comfortabel zitje’). Hun ervaring is dat 73 procent van de huizen die ze onder handen nemen, binnen vier maanden verkocht is. ‘En dat zijn dan huizen die daarvoor al langere tijd te koop stonden.’ Loman en Dinsbach hebben dus wel enige kijk op ‘wat de vrouw wil’. Loman: ‘Vrouwen zijn gevoeliger voor sfeer, waar mannen bijvoorbeeld de staat van het onderhoud zwaarder laten meewegen. Het huis moet absoluut ‘goed aanvoelen’. Ook kijken ze goed naar de omgeving. Is de buurt leuk? Zijn er scholen?’

Man in kielzog

Een buurt leuker maken, dat gaat niet. Maar je kunt het ook omdraaien. ‘Wij kijken gericht: waar staat de woning? Wat voor mensen wonen daar? En op basis daarvan kijken we voor wie de woning interessant kan zijn, en hoe die gestyled kan worden.’

Hoera. Jouw huis is op de longlist van de kritische huizenzoekende vrouw terechtgekomen en zij besluit, met haar man in haar kielzog, tot een bezichtiging. Het is al vaker gezegd: alles draait om de eerste indruk. Binnen acht seconden heeft de kijker zijn, of in dit geval haar, eerste mening al gevormd. Psycholoog Maud Ebbekink, die met haar bedrijf ConsumPsy vooral de psychologie achter consumentengedrag onderzoekt, zegt: ‘Wanneer de eerste indruk positief is, zul je daarna het huis rooskleuriger bekijken dan wanneer je eerste indruk negatief was. Bij een negatieve eerste indruk wordt het bijna onmogelijk om het huis te verkopen.’ De beslissing is dan eigenlijk al gevallen. Interessant is dat dit fenomeen zich vrijwel geheel in ons onderbewustzijn afspeelt. Het is dat vage begrip ‘goed aanvoelen’, waar Loman en Dinsbach het ook al over hadden. Ebbekink: ‘Het is belangrijk om te beseffen dat we dénken dat we bijna alle beslissingen bewust maken, maar dat dit niet zo is. Ongeveer 80 tot 85 procent nemen we onbewust. Pas nadat het besluit is genomen seint ons onbewuste ons bewuste in. Om de beslissing voor onszelf te verantwoorden, verzinnen we redenen om dit besluit te bevestigen. Hoe onlogisch deze soms ook zijn.’

Hartstikke kritisch

Eén en één is twee, ook in de huizenbranche. De eerste indruk telt? De vrouw beslist? Dan richten we ons vanaf heden dus uitsluitend op de vrouw. Die man met zijn staat van onderhoud zoekt het maar even uit. Was will das Weib?

‘Neutrale kleuren’, zeggen de zussen van More2Sell. ‘Leverkleuren en grijstinten werken toch echt het best. Deze week kwamen we in een bovenwoning in Den Haag met een lila keuken met rode mozaïekjes. Wij adviseren dan direct om de boel wit over te schilderen. Temeer omdat de keuken bij uitstek heel smaakgevoelig is. Vroeger keken mensen er nog wel doorheen. Of dachten ze: mooi, dan neem ik een nieuwe keuken. Maar in de huidige situatie financier je niet zomaar een keuken mee. Dan moet-ie dus wel goed zijn.’

Neutrale kleuren dus. En leuke accessoires, die zijn volgens Loman en Dinsbach ook onmisbaar. ‘En wat supergoed werkt, is om de functie van een ruimte te benadrukken.’ Aha. Een walk-in-closet dus. Want dat is toch wat iedere vrouw wil? Dinsbach: ‘Ja, dat denk je maar. Vrouwen zijn daar hartstikke kritisch in. Het laatste dat een vrouw wil, is dat de kleren van een andere vrouw in haar toekomstige kast hangen. Zorg in elk geval dat, als jouw huis een inloopkast heeft, er geen kleren in hangen.’ Das will das Weib. Zo moeilijk is het niet.

Bron: De Pers

6x (ver)koopkriebels
ZOMER 2011
 

In de lente en zomer worden er meer woningen verkocht, iets om als huizenverkoper optimaal van te profiteren. Dit zijn de voornaamste –overwegend gevoelsmatige- redenen voor de stijging in verkopen:

De jaarwisseling, het begin van de lente en de zomervakantie zijn ‘natuurlijke’ momenten voor grote beslissingen. Logisch dat het aanbod en de omloopsnelheid van woningen groeien.

Een tuin of balkon komt beter tot zijn recht. Maak hier gebruik van: ruim rommel op en zorg voor nieuwe planten en bloemen.

Lente- en zomerkriebels brengen mensen in beweging: oriënteerders trekken er meer op uit om huizen te bezichtigen.

De zon schijnt vaker, waardoor huizen lichter en ruimer ogen. Maar je ziet ook meer. Dus zorg voor een schoon, opgeruimd en afgewerkt huis. Een extra lik verf, liefst in een neutrale tint, is eigenlijk een must.

Veel kopers dromen ervan om in de zomer van hun nieuwe huis te genieten. Het buitenleven versterkt de emotie. Daarom willen ze graag aan het begin van de zomer slagen.

De mindset van kopers is gemoedelijker. Makelaars merken dit: er wordt langer buiten een praatje gemaakt met geïnteresseerden. Het verkoopcontact is beter.

Bron: Jazeker (tijdschrift voor onbezorgd wonen)
 

Kartonnen nepmeubels om leeg huis vlotter te verkopen
13 APRIL 2011

Een compleet interieur van je huiskamer voor 250 euro: bankstel, stoelen, sidetables, eettafel, dressoir en televisie. Marijn Muller uit Den Haag verkoopt het, maar het is allemaal wel van karton: ook kasten, bedden, noem maar op. Bedoeld om je leegstaande huis mee in te richten. “Een ingericht huis verkoopt beter, al is het van karton.”

Muller (33) bedacht het bijna een jaar geleden, toen hij door de crisis zelf zijn baan als makelaar verloor. “En ik had ook ooit al een meubelbedrijf  gehad, dus de klik met meubels had ik al.”
Als makelaar kwam hij erachter hoeveel moeite potentiële huizenkopers soms hebben om te visualiseren hoe een leegstaand huis eruit ziet mét meubels. En nu de huizenmarkt compleet is vastgelopen, is het voor verkopers extra hard nodig de trukendoos open te gooien om hun huis te slijten.
Muller: “Je ziet nu ook steeds meer stylingbureaus die je leegstaande huis inrichten. Maar dan moet je meubels húren. Dat kost nogal wat en je moet eigenlijk twee keer verhuizen: je eigen meubels en de gehuurde. Mijn kartonnen uitvouwbare huiskamerpakket zit in één doos van 90 bij 110 bij 10 centimeter en kan op de achterbank van de kleinste auto.” Voor ‘slechts’ 250 euro. “Het kon niet veel goedkoper,” vertelt Muller. “Want het formaat van de dozen die we gebruiken, bestaat niet standaard. Die moeten we dus speciaal laten snijden.”
Mullers bedrijf Boxters verkoopt overigens ook kleinere pakketten dan het huiskamerinterieur. “Je kunt ook een lijntje trekken op de vloer om te zien of je meubels passen, maar het voordeel van kartonnen meubels is dat het een driedimensionaal beeld geeft. En een potentiële koper kan makkelijk met de meubels schuiven om te kijken hoe het allemaal staat.”
De ontslagen makelaar kan inmiddels leven van zijn kartonnen meubelzaak. Zijn meubels is geen lang leven beschoren. “De tafeltjes kunnen nog wel een kopje houden,” lacht hij, “de bank daarentegen, daar zak je zo doorheen. Maar als je je huis er maar mee verkoopt.”

Bron:AD

Verkoopstylist doet goede zaken
26 MAART 2011

Eén beroepsgroep profiteert volop van de haperende huizenmarkt: de verkoopstylist. “Zonder kijker geen koper” luidt de slogan van styliste Pleuni Wassenaar (21) uit Berlikum. Voor een bedrag van rond de duizend euro neemt ze twee dagen het interieur onder handen. “Het is in elk geval minder dan de tienduizend euro die mensen in prijs zakken als hun woning maar niet verkoopt.”
Het interieur moet zo toonbaar zijn dat de koper er zijn eigen spullen bij wijze van spreken ziet staan,” legt Wassenaar uit. “Dat betekent: haal privéfoto’s weg en indien mogelijk- ook de boeken. Vreemden moeten zich niet identificeren met de verkoper(s). Als ze een foto zien en denken ‘Goh, wat een leuk gezin,’ is het al mis. Ze moeten zich helemaal op zichzelf en hun nieuwe woonsituatie kunnen concentreren.”
De kiekjes op website Funda en achter de ramen van de makelaar zijn Wassenaar vaak een doorn in het oog. “Te vol, te druk. Door een propvolle kamer kunnen kopers zich geen idee vormen hóe zij de kamer zouden inrichten.”
Voor lege huizen koopt ze geregeld een tafeltje, stoeltje of krukje, omdat de koper ook niet is gegeven ‘breedte en diepte te schatten.’
“Het enige waar ik helemaal niks aan kan doen zijn vervelende buren.”

Bron:AD

Goed zuigen, kopje koffie, en de sieraden verbergen
26 MAART 2011

De traditionele halfjaarlijkse Open Huizen Dag, vandaag in het land, zucht onder de aanhoudende recessie in het vastgoed. Toch blijft het uitje van 11.00 tot 15.00 uur populair, zowel onder kopers als verkopers. “Ik ga maar uit van acht taartjes”

Eigenlijk wilde Lena Costa (46) vandaag het bezoek trakteren op zelfgemaakte appeltaart. Maar door een lelijke verkoudheid worden het gebakjes van de banketbakker. “Ik ga maar uit van acht taartjes. Als we meer aanloop krijgen? Dan val ik terug op de koektrommel.”
Het echtpaar Costa uit Capelle aan de IJssel neemt vandaag deel aan de halfjaarlijkse Open Huizen Dag van de Nederlandse Vereniging van Makelaars. Het huis aan de Brahmstraat 33 in de wijk ’s Gravenland staat sinds juni 2010 te koop. “Vorig jaar kochten we voor 279.000 euro een mooie kavel van 450 m2 in Bleiswijk, waar we een huis op lieten bouwen,” zegt Lena’s echtgenoot Sascha (42), eigenaar van containerbedrijf Active Container Services in Ridderkerk. “We zitten dus met een dubbele hypotheek. Hoewel we beiden een goede baan hebben, moet dat niet te lang gaan duren.”
Lena, senior accountantmedewerker bij verzekeraar Delta Loyd: “Natuurlijk raken we ons huis een keer kwijt. Ik blijf optimistisch.”
Ze kochten de ruime gezinswoning, bouwjaar 1992, elf jaar geleden voor 400.000 gulden, omgerekend € 181.000. Het pand staat nu te koop voor €275.000. “We begonnen op 295.000 euro maar dat was midden in de recessie. Op een bepaald moment heb ik tegen onze makelaar gezegd: “Zakken maar”.
Het huis met tuin oogt als een plaatje uit een gestileerd glossy magazine. Poes Britt, een rasechte Britse korthaar wier moeder de hoofdrol speelde in Minoes  completeert op de wit lederen bank het piekfijn verzorgde, blinkende interieur.
“Stoffen, zemen en zuigen,” verzucht Lena, “het moet allemaal voor zo’n dag. De vorige Open Huizen dag ben ik het huis ontvlucht en ben op stap gegaan met vriendinnen. Ik kan er niet zo goed tegen , wildvreemden in je huis die meteen beginnen te klagen dat ze liever een houten vloer in plaats van tegels hebben. Of dat ze de kleur van de muren niet mooi vinden. Ik vermoed dat ze op die manier iets van de prijs af willen krijgen.”
Sascha bereidt zich voor op een typisch Nederlands dagje ‘Kijken, kijken, niet kopen.’ Al zijn de meeste bezoekers, weet hij, aardig en oprecht geïnteresseerd. “We hebben sinds ons huis te koop staat zeker achttien stellen over de vloer gehad. We hadden drie serieuze kopers, maar uiteindelijk haakten ze een voor een af. De een kreeg de hypotheek niet rond, de ander moest gaan werken in de regio Barendrecht, de derde bleef zitten met zijn eigen huis. Wat me wel opvalt is dat er tegenwoordig nauwelijks meer een bod wordt gedaan. Je merkt dat veel mensen vrezen geen hypotheek te krijgen.”
De gemiddelde verblijfsduur van de bezoeker lag in huize Costa de vorige keer rond de twintig minuten. “Maar,” zegt Sascha, “er zijn er ook bij die drie kwartier blijven en alles willen zien. Bovendien speelt het weer een grote rol. Bij vorige gelegenheden regende het, een andere keer was de tuin aan het oog onttrokken door de sneeuw. Onze tuin ligt op het oosten – een zonnetje kan misschien wonderen doen.”
Lena repeteert nog even het draaiboek: Koffiekopjes, privéfoto’s weghalen en…. Waardevolle zaken opbergen. “Die tip kreeg ik een keer van een bezoeker. Die zag in de badkamer mijn horloge liggen. Stel je voor: én je verkoopt je huis niet én je juwelen zijn weg.”

Bron: AD